Zajęcia logopedyczne w Przedszkolu nr 1 w prowadzi p. Eugenia Trofimiuk.
Organizacja pracy logopedy:
Wrzesień – diagnoza logopedyczna: kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych na podstawie badań przesiewowych, zapoznanie się z orzeczeniami lub opiniami dzieci, konsultacje z wychowawcami, badania mowy w obecności rodzica/opiekuna, założenie dokumentacji.
Październik – czerwiec – systematyczna terapia indywidualna lub w małych zespołach, cotygodniowe zajęcia trwające ok. 45 minut, współpraca z rodzicami poprzez konsultacje indywidualne, zajęcia otwarte dla chętnych, zalecenia i zadania utrwalające do pracy w domu w prowadzonych zeszytach ćwiczeń.
Główne cele terapii logopedycznej:
-
Rozwijanie wrażliwości słuchowej na dźwięki z otoczenia i mowy
-
Usprawnianie motoryki aparatu artykulacyjnego
-
Rozwijanie sprawności oddechowej
-
Korygowanie wad i zaburzeń artykulacji
-
Rozwijanie umiejętności językowych
-
Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy
-
Kształtowanie starannej wymowy
ZAŁOŻENIA PROGRAMU INDYWIDUALNEJ TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
Program przeznaczony jest głównie dla dzieci pięcio- i sześcioletnich, z możliwością dostosowania dla młodszych dzieci przedszkolnych.
Sposób prowadzenia zajęć – terapia indywidualna lub w małych zespołach.
REALIZACJA PROGRAMU
-
Diagnoza logopedyczna – badanie mowy przesiewowe i w obecności opiekuna.
-
Przygotowanie do wywoływania zaburzonych głosek.
-
Zabawy oddechowe,
-
Zabawy usprawniające aparat mowy,
-
Zabawy słuchu fonematycznego,
-
Ćwiczenia emisyjno - głosowe.
-
Ćwiczenia właściwe z zakresu korekcji wad wymowy.
-
Wywołanie głoski w izolacji,
-
Utrwalenie głoski korygowanej w sylabach, wyrazach (nagłos, śródgłos, wygłos), zestawach dwuwyrazowych i zdaniach,
-
Utrwalanie wywołanej głoski w wierszykach, piosenkach, wyliczankach, powiedzeniach, rymowankach,
-
Automatyzacja poprawnej wymowy w mowie spontanicznej, opowiadaniu ilustracji, historyjki obrazkowej, rozmowie kierowanej,
-
Ćw. utrwalające z wykorzystaniem gier edukacyjnych, loteryjek, programów komputerowych tj. Logopedia, LogoObrazki, Logopedyczne zabawy z głoskami i innych.
WSPÓŁPRACA Z WYCHOWAWCAMI GRUP I RODZICAMI
Ćwiczenia wspomagające terapię logopedyczną – prowadzone także przez nauczycielki grup:
-
Ćw. ortofoniczne (udział w zajęciach grupowych),
-
Ćw. stymulujące rozwój słuchu fonematycznego,
-
Ćw. i zabawy z muzyką – logorytmika,
-
Ćw. stymulujące ogólny rozwój dziecka: rozwijanie słownictwa czynnego i biernego, koordynacji wzrokowo – słuchowo – ruchowej, pamięci, myślenia, orientacji przestrzennej,
-
Zabawy relaksacyjne, elementy kinezjologii edukacyjnej wg P. Dennisona,
-
Kształtowanie twórczej aktywności słownej dziecka poprzez tworzenie swobodnych tekstów, rymowanek,
-
Wyrabianie u dzieci umiejętności posługiwania się poprawną polszczyzną.
Współpraca z rodzicami:
-
Instruowanie o sposobach korekcji i utrwalania prawidłowych nawyków,
-
Informowanie o postępach i trudnościach,
-
Prowadzenie zeszytów ćwiczeń.